Hoe een social media communicatieplan opmaken?

Moet je voor een opdracht een social media communicatieplan opmaken? Of misschien wil je wel social media slim gaan inzetten. Dan is het wel slim om te weten hoe je dat moet gaan doen. Om maar gewoon met social media bezig te gaan zonder een communicatieplan is natuurlijk niet heel slim. Het is de bedoeling dat je duidelijk vertelt welk idee of welke uiting je hebt. Maar hoe ga je dat op een duidelijke manier overbrengen?

communicatieplan social mediaHet communicatieplan voor social media

Met het opmaken van een social media communicatieplan is het erg belangrijk dat je een duidelijk idee tot uiting hebt in alles wat je plaatst. Dat kan alleen maar als je ook daadwerkelijk een goed en duidelijk plan hebt wat je nu precies met social media allemaal wil bereiken. De strategie van een social media zal je de stip op de horizon geven. Met een social media communicatieplan is het de weg ernaartoe. Als je een duidelijk communicatieplan hebt zal de uitvoering ook stukken makkelijker wezen.

Hoe maak je een social media communicatieplan?

Moet je social media communicatieplan opmaken? Maar heb je dat zelf nog nooit gedaan? Dan wil je natuurlijk niets liever dan een klein beetje op weg geholpen worden. Door middel van deze stappen weet je hoe de opmaak van een social media communicatieplan eruitziet.

Wat wil je bereiken?

Je bepaalt altijd eerst wat je nu precies wilt gaan bereiken. Want waarom ga je social media inzetten? Want hoe gaat het communicatieplan je helpen met social media? Het is van belang dat je het wel meetbaar houdt.

Wat is de kernboodschap?

Bedenk wat nu precies de kernboodschap is van je communicatieplan voor social media. Wat is echt belangrijk wat mensen aan jouw social media post zouden moeten onthouden? Schrijf daarom in een zin op wat nu precies de boodschap is.

De vorm van de boodschap

Als je de bovenstaande stappen hebt gedaan is het tijd om te bepalen in welke vorm je het gaat verpakken. Bedenk of je de communicatie op je social media met een video, afbeelding of tekstuele content gaat brengen. Het is van belang dat je in je plan ook je doelgroep, het budget en de tijd erbij meeneemt.

social media communicatieplan

Welk social media platform wil je gaan inzetten?

Het is niet geheel onbelangrijk voor het communicatieplan om te bepalen welk social media platform je gaat gebruiken. Kijk daarbij niet alleen maar naar welk sociaal medium nu echt bij jouw campagne past, maar ook dat je rekening houdt met de doelgroep. Iedere social media hebben hun eigen regels voor het gebied van taal, stijl en beeld. Het is wel slim om een platform goed te kennen zodat je weet wat er wel en niet kan. Want overal aanwezig zijn en enkele missers maken is natuurlijk niet heel slim.

Een duidelijk plan voor begin en eind

Ieder social media communicatieplan heeft een duidelijk begin en eind. Het is de taak voor jou dat alle stappen voor het social media communicatieplan ook daadwerkelijk gaan gebeuren. De timing is dus van belang. Want jij bepaalt wanneer je de social media content gaat plaatsen. Hierdoor krijg je een maximaal effect. Kijk wat er bij jouw social media passen of je voor een epische afsluiting of juist voor een spectaculair begin en eind doet. Het is wel van belang om dit op papier te zetten. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Maak een taakverdeling

Bij een social media communicatieplan is het verstandig om de taken onder de personen eerlijk te verdelen voor wie waar verantwoordelijk voor is. Door de taken goed te verdelen heb je een duidelijk overzicht en kun je makkelijker bijsturen als dat nodig.