Hoe een communicatieplan voor jouw bedrijfsblog opstellen

Heb je een bedrijfsblog? Dan wil je graag een goed communicatieplan opstellen. Als je niet zo goed weet hoe je dat het beste kan doen, wil je maar al te graag wat extra tips. Door het duidelijke stappenplan hoef je geen naslagwerk te doen. Een communicatieplan voor je bedrijfsblog is ideaal voor een flexibele en snelle aanpak. Maar hoe ga je dat nu precies opstellen?

Wat wordt er met een communicatieplan bedoeld

Een communicatieplan is eigenlijk een document wat je gaat samenstellen voordat je ergens aan begint. Hierbij speelt altijd communicatie een belangrijke rol. In het plan moet er beschreven worden hoe de communicatie zal verlopen binnen de groep of als er meerdere groepen zijn dan tussen alle groepen.

communicatieplan bedrijfsblogWat is er belangrijk aan een communicatieplan?

Door het communicatieplan dwing je de mensen tot helderheid en vorder je dat de mensen met elkaar gaan communiceren. Op die manier zal je betere resultaten behalen. Het kost wel even tijd om een communicatieplan te kunnen opstellen, maar er is tegenwoordig een strategische benadering waardoor je veel doeltreffender van start kan gaan. Hierdoor zal je niet alleen tijd maar ook geld gaan besparen in het project.

Voor wie dient een communicatieplan?

Over het algemeen wordt een communicatieplan bedoeld voor een organisatie met een afdeling die een communicatieplan nodig heeft. Meestal draait het dan om de vragen van het plan. De vragen die van belang zijn tijdens zo’n plan is wat het doel nu precies is en hoe je het zou kunnen bereiken. Deze vragen zijn erg belangrijk voor een interne communicatie zoals bij een bedrijfsblog. Met een helder plan zullen mensen meer baat hebben dan bij een plan wat onduidelijk is.

Het opstellen

We zijn aangekomen bij het opstellen van het communicatieplan. Heb je een plan nodig voor je bedrijfsblog? Dan wil je wel dat dit zo goed mogelijk lukt. Maar hoe stel je nu een goed communicatieplan op? Je hebt verschillende manieren om het plan te kunnen opstellen. Ondanks dat kun je het plan wel zo uitgebreid mogelijk maken. Door het plan zo goed mogelijk op te stellen hoef je geen naslagwerk meer te verrichten aan het plan. Superhandig natuurlijk! Mijn goede vriendin Melissa deed dit voor de blog van haar theewebshop en zo houden ze niet alleen een mooie informatiedatabank aan, maar ze hebben ook een goed plan qua timing en doelstellingen.

communicatieplan voor jouw bedrijfsblogDe stappen van het plan

Om het plan te kunnen samenstellen moet je deze negen stappen voldoen. Heb je dat gedaan? Dan heb je een duidelijk communicatieplan opgesteld. Maar welke stappen zijn daarvoor nodig?

  • Verzamel informatie en analyse over de huidige situatie
  • Welke kant wil je precies op
  • Geef iedereen een taak
  • Bepaal de strategie van het communicatieplan
  • Welke boodschap wil je overbrengen?
  • Met welk middel breng je de boodschap over?
  • Welk budget wil je eraan uitgeven
  • Zorgen voor een goede planning en uitvoering
  • De evaluatie van het plan

Waarom zijn de stappen zo belangrijk?

Je wilt natuurlijk niets liever dan dat je bedrijfsblog goed bekeken gaat worden. Om dat voor elkaar te kunnen krijgen zal je met een goed en duidelijk plan moeten komen zodat iedereen weet wat zijn of haar taken zijn om de bedrijfsblog populair te krijgen.

Door een duidelijk communicatieplan op te stellen kan er onder de mensen niks fout gaan omdat ze zich aan het plan zullen moeten houden. Op die manier creëer je ook onderling een goede communicatie. Alleen door je strikt aan het communicatieplan te houden zal het bedrijfsblog een groot succes worden. Daarom zijn de stappen ook zo van belang om dat zo goed en uitgebreid mogelijk uit te schrijven, zodat het voor iedereen duidelijk is en er geen fouten gemaakt gaan worden. Het communicatieplan kan dus absoluut niet ontbreken als je iets van plan bent om uit te gaan voeren.