Communicatieplan schrijven
Een communicatieplan schrijven is niet iets dat binnen enkele uurtjes gedaan kan worden
Er bestaat geen standaard-communicatieplan. Iedere onderneming is anders, dus ook ieder communicatieplan is anders. Een communicatieplan schrijven kan wel gedaan worden volgens een bepaalde structuur.
Onderdelen die in deze structuur passen zijn bijvoorbeeld:
- Bepaling van de doelgroep
- Het is allereerst belangrijk om te weten wie de boodschap dient te ontvangen.
- Vaststellen van doelstellingen
- Een communicatieplan schrijven kan ook niet zonder de vaststelling van de doelstellingen die met het plan bereikt willen worden.
- Boodschap formuleren
- Er dient één korte, pakkende boodschap geformuleerd te worden.
- Inzet van middelen
- Het gebruik van meerdere middelen in een communicatieplan zorgt ervoor dat deze elkaar versterken.
- Maken van een planning
- Een goede planning op papier zetten is erg belangrijk bij een communicatieplan.
- Organiseren
- Een duidelijke taakverdeling is van groot belang.
- Evaluatie
Een communicatieplan schrijven is stap 1, maar evalueren is misschien nog wel een veel belangrijkere volgende stap. Een communicatieplan schrijven is dus een complex karwei, waarbij het belangrijk is dat een structuur zoals bovenstaand wordt gehanteerd.